Saturday, October 30, 2010

Muslimah Solehah itu Bidadari

muslimah solehah itu bidadari

tersimpan kemas dalam syurga Ilahi

tidak tersentuh oleh manusia rakus mahupun jin

bersih, suci menjaga diri


muslimah solehah itu bidadari

dirinya mahal tidak mampu dibeli

hanya keimanan dan ketaqwaan maharnya nanti

maka siapa yang menolak ketinggian ini?


lembut wajahnya nur ibadah

sopan langkahnya memancar hasanah

malunya perisai mengangkat darjah

fikrahnya jelas, prinsip Ilahi tidak tergugah


muslimah solehah itu bidadari

bidadari syurga yang wujud di dunia ini

yang akan melahirkan anak-anak akhirat

mentarbiyah mereka dengan didikan syurgawi


muslimah solehah itu bidadari

bukan untuk dicari-cari atau dipuja lelaki

tetapi nanti akan berhadapan dengan Ilahi

dan apakah yang kamu wahai perempuan sudah laksanakan dalam kehidupan yang Kuberi?


Source: Hilal Asyraf

~Duniakah atau cinta Ilahi yg dikau cari?~

Thursday, October 21, 2010

Andainya dapat kumenulis...



Andainya dpt ku menulis nota2 cinta buat diriMu..
Akan ku sisipkan segala, kuntuman bunga yg mewangi..
Zikirku,solatku,amalku,jiwaku,cintaku,hidupku..
Akan terimakah Dikau?
*Terharu dgn Dia*

Monday, October 18, 2010

ia

ia mengekang masa kamu untuk
mendekat padaNya,
memperlahankan tarbiyyah kamu untuk
lebih sempurna mencintaiNya,

maka

tidakkah kamu mahu berhenti?

berusahalah untuk berhenti,
keranaNya, bersamaNya, kepadaNya
*luv*

Friday, October 8, 2010

The Tik & The Tok (refined)

Look at the clock.

Tik Tok..
Tik Tok..

1sec, 2sec, 3sec..

Tik Tok..
Tik Tok..

It's counting.
It's going to continue counting.
It will neverevergonna stop counting.

Tik Tok..
Tik Tok..

Let me ask something.
As a Muslim,
Having faith for Allah, the Ar-Rahman,
do you really believe there's another life other than this 'globalised' world?
that the things - fame, true love, jewelery, high heels or even miss high heels to be - you have been chasing for your whole life ain't mean a thing soon after you died?

Come back to reality - you are a MORTAL!
Whose soul will be taken away one day,
Whose six packs or hourglass shaped body will remain as dust in that tiny, dark 'house' underneath..

Then,

what's the purpose of our life?
are we living to the fullest for nothing?

Oh dear beautiful souls,
We are actually living our life towards our final destination..
That every single one of the 'tik' and the 'tok
is getting us closer to our finishing line..
We are stopping by some pit stops in our life to win big.
A winning that would last forever and ever, not just a step-onto-the-stage-get-a-medal-smile-wave thingy.
It is BIG. seriously.

So, well..
Look at the clock.

Tik Tok..
Tik Tok..

10sec, 9sec, 8sec, 7sec, 6, 5, 4, 3, 2, 1...

Tik Tok..
Tik Tok..

It's counting,
It's going to continue counting.
It will neverevergonna stop counting.
Counting to zero - our death.

"Demi masa. Sungguh, manusia berada dalam kerugian, kecuali org2 yg beriman dan mengerjakan kebajikan serta saling menasihati utk kebenaran, dan saling menasihati utk kesabaran."
(Al-'Asr: 1-3)

Sunday, October 3, 2010

Sembuhkanlah



Bismillahirrahmanirrahim..
Ya Allah, ya Rabb, ya Rahman, ya Rahim..
sembuhkanlah jiwa2 di luar sana..
sama ada yg kukenali atau tidak kukenali,
yg kuketemu atau tidak ku temui,
yg ku sakiti atau tidak ku sakiti..
sembuhkanlah mereka, ya Allah..
amin ya Rabbal 'alamin.

Monday, August 23, 2010

ADA SESEORANG TU...

Ada seorang gadis tu..

Tangisnya kerna seorang pemuda,
Tangisnya kerna dirinya terluka.
Terluka dek pendustaan demi pendustaan dunia..
Senyumnya kerna lawak jenaka,
Senyumnya apabila dipuji alahai cantiknya dia..
baju, tudung, rambut, alis matanya, gayanya..
pendek kata semuanyalah.
Tersenyum gadis itu membalas senyuman si jejaka..
Hatinya terpujuk dengan,
Texts.
YM.
Facebook.
Gembira rasa di hati mendengar kata2 pujangga..


Ada seorang adik tu..

Tangisnya di negeri orang,
Terkenang keluarga tersayang..
Tangisnya kerna rindukan ibu, ayah, kakak, adik dan abang,
Dia.
Sendiri.
Tangis ditabiri gelap malam..
Dia..
Sunyi..
Senyumnya bersama teman sehati,
Senyumnya jua kerna adanya si setia di sisi,
“Kakak”
Panggilan itu meniti di bibir saban hari.
Dia sebenarnya tidak sendiri..
Hatinya terpujuk dengan makanan..
hurmm,ayam..
Ataupun dibawa berjalan mentadabbur alam..
Langit, bulan dan bintang.
Dekat.
Mereka dekat di hati.
Tenang.
Terpujuk sendunya selama ini..

Setahun telah berlalu..

Ada seorang akhawat tu..

Tangisnya tanda dia gembira,
Tangisnya dalam sujud syukurnya..
Kerna DIA,
telah
mensucikannya..
Suci..
Suci sesucinya..
Sendu tangisnya menghiasi tiap bait doa,
Dek mengadu pd Tuhan akan kelemahan, ketidaksempurnaannya..

Terluka!

Terluka hati nuraninya..

Senyumnya bukan kerna harta,
Mahupun kerna suka dan tawa,
Senyumnya kerna susah yg dirasa,
Senyumnya kerna perit yg berkunjung di dada,
Bahkan dia tersenyum lega,
Saat sampai pada penghujung kesusahan yg menimpa..
Senyumannya bermakna..

Hatinya terpujuk dengan ayat-ayat cinta,
Iya, ayat-ayat cinta daripada TuhanNya..
Berkasih dgn insan sekelilingnya.
Hatinya terpujuk,
hanya
dengan
dia percaya padaNya.
Selama ini,
dia
sememangnya
tidak pernah sendiri.

C.I.N.T.A.

Kini,

Cintanya milik siapa ya?

Saturday, August 14, 2010

Baby

Aku seorg bayi..
Bayi yg kecil itu..
tertatih bjalan,
menangis terjatuh..
tersenyum dipujuk.

Langit..
Tersangatlah tggi..
Indah bukan jika dapat kucapai?
Tapi,
aku masih seorg bayi..

Awan..
Mereka bergerak.
terus..
dan
terus berarak pergi,
Sepertinya usiaku.
jauh.
dan
terus menjauh..
Umurku sudah setahun.

Namun,
Aku masih seorg bayi?

Membesarlah wahai sang bayi!

Thursday, July 1, 2010

Kedua-dua Tanganmu Itu




While others in pain...
n tears...
for the sake of Allah,
counting every seconds,
with Allah's names in mind,
with guns in hands,
with blooded memories of
inspirational father,
a brave lil' brother,
the toughest mother ever,
and innocent sisters..

We actually..
entertain ourselves?
stuffing ourselves with the 'so-called' civilization?
a never ending pursuit of contentment?
What we have been doing all these time??
seriously,
what am I doing right now???
enough,
coz
nothing.
is.
evergonnabeenough.

Monday, June 21, 2010

IKRAM

Lirik: Mohamed Hatta Shaharom & SaffOne
Lagu: Saff One
Hak Cipta: Pertubuhan IKRAM Malaysia, 2010

Puluhan tahun telah kian berlalu
Jamaah dibina tanpa jemu
Pahit getir kita harung bersama
Manis juang nikmatnya terasa

Dalam usrah kita subur tarbiah
Janji setia dipatuhi
Dalam gerak kita menyusun langkah
Amalan syura diyakini

Azam digenggam penuh tabah
Membina IKRAM untuk ummah
Ukhuwah teras kegemilangan
Syariah menjadi pegangan

Demi redha Allah
Kita menjulang dakwah
Berpandukan al-Qur’an
Menuruti as-Sunnah
IKRAM wadah perjuangan

p/s: Allahughayatuna, insyaAllah*love*

Wednesday, May 19, 2010

Episod 6: L.O.V.E.


video

"Cinta."

Angin petang meniup sepatah perkataan yg terpacul daripada mulut AKAL. Kembali sunyi. Namun, satu wajah itu cukup damai, sebaris senyuman terlakar.

Sepoi2 bahasa angin menyapa, menghilangkan penat. Kelihatan beberapa pelajar sedang melangkah ke flat pelajar dengan bungkusan beg plastik di tangan, baru pulang daripada kedai mamak mungkin.

AKAL
tahu, mereka itu, tidak sama sepertinya. Kau dan aku punya mata dan tangan yang sama. Namun, bukan fikiran dan hatiku.. AKAL yang kini sama sekali bukanlah mereka.

Aku yang dulu, pergilah jauh.. AKAL mendongak ke langit menentang mata dengan sang awan..

Dahulu, langit itu hanya dipandang sebelah mata.. Logikalnya, langit itu lapisan luar kerak bumi. Atmosfera. Ya, atmosfera. Daripada pandangan kasar mata, langit itu kadang cerah, kadang gelap. Langit jua penuh dengan awan - harmoni sang biru dan sang putih. Ya, di langit ada awan. Tapi, langit lebih daripada itu. Siang dan malam. Terik dan hujan. Nampakkah manusia akan tanda2Nya itu?

Apakah kamu tidak memperhatikan, bahwa sesungguhnya Allah menurunkan air dari langit, maka diaturnya menjadi sumber-sumber air di bumi kemudian ditumbuhkan-Nya dengan air itu tanam-tanaman yang bermacam-macam warnanya, lalu menjadi kering lalu kamu melihatnya kekuning-kuningan, kemudian dijadikan-Nya hancur berderai-derai.

"Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat pelajaran bagi orang-orang yang mempunyai akal. Al-Zumar, ayat 21..'' Bibir AKAL lancar membacakan kalimah kitabullah. Subhanallah... Indahnya ciptaan Allah. Awan di langit itu tidak puas lagi dititip satu persatu.

"Awan ni macam2 ade. Dari sekecil2 bentuk ke sebesar2nya. Bayangkan Allah boleh menjadikan setiap awan tu berbeza2.. Malah mereka kekal tergantung di langit sana, terkawal pergerakannya walau menampung bebanan air hujan.. Yang akhirnya diturunkan ke bumi sebagai nikmat mahupun bencana utk kita. Hanye dgn awan, Allah menampakkan betapa indahnya ketetapanNya.. Inilah baru kukatakan, awan yg cantik. SubhanAllah..." Gemersik suara sahabat tercinta bergema di telinganya. Tenangnya arwah berkata2, begitu jualah tenangnya hati AKAL mendengarnya. Hari itu, Allah telah menurunkan hijabNya, memperlihatkan hambaNya apa yg sebelum ini tidak mampu dilihat oleh mata kasar mahupun akalnya.

Mata hati. Ya, hatilah punca segala2nya. A powerful force that drives everything from inside a human being. Akal yang sihat tak semestinya menjamin seseorang itu beriman, otak yang geliga tak semestinya celik. Jika bukan datang dari hati, jelaskan padaku mengapa si polan graduan kedoktoran itu masih mengenepikan agama? Mengapa si polan yang berbintikan si polan itu menjaja harga dirinya? Mengapa tubuh si kecil dibiarkan dihurung semut merah berlantaikan rumput dan beratapkan langit di sebalik semak mahupun tong sampah?


Ya Allah.. Ighfirli.. Ighfirli.. Ighfirli..
Engkaulah yang Maha Kuasa
, ya Allah.. Dengan izinMu, telah tercapai akalku.. Syukur Alhamdulillah.

"Bro, jom balik!" ANAS muncul termengah2. Lamunan AKAL terhenti sedari tadi menanti ANAS di bangku tersebut.

Dunia, tunggu aku ubah kamu.


AKAL bingkas bangun lantas mencapai kasut bola yg menampakkan kesan baru sahaja digunakan di hujung bangku. Belum sempat mengatur langkah kedengaran salam daripada arah ANAS datang tadi. AKAL menoleh pada sekumpulan pemuda yang sedang menghampirinya. Dia mengukir senyuman. Sejuk matanya menangkap kelibat adik2nya itu. Walaupun masing2 kelihatan penat dibasahi peluh namun tata tertib seorang muslim sentiasa terjaga, senyuman masih tidak lokek di muka malah pakaian tertutup auratnya.

"Wa'alaikummussalam.. Ha, ANAS. Cube enta bagi salam macam diorang ni."
AKAL bernada gurau.

"Eh, assalamualaikum akhi.." ANAS sudah tersenyum tersipu2. Mereka yang berada di situ tertawa kecil melihat gelagat ANAS. Ada yang membuat mimik muka mengusik dari jauh, ANAS hanya membalas dengan kerutan kening. Menghormati
AKAL yg turut bersama mereka.

Spontan AKAL memeluk bahu ANAS serta junior di sebelahnya dan melangkah seiring,
"Wa'alaikummussalam, akhi ANAS!" Mesra. Senyuman meniti di setiap wajah mereka.

"Yok maghrib kat surau!"

"Ayay captain!"

"Akhi, liqa' malam ni?"

"Yup."

"Same time, same placela bro."

"Buat2 tanya, nak ponteng ye.."

"Eh, nak confirmkan je, akhi."

"Hehe.. Ana tahu, ana tahu. Hebat kita dalam study, hebat lagi kita dalam dakwah ini. Kan?"

"Exactly!"

Sayup2 kedengaran suara anak2 muda tersebut menghilang, meninggalkan bangku tua tadi. Padang semakin kosong. Pelajar-pelajar sudah bergerak pulang. Langit memerah. Awan berarak pergi, bak masa yg takkan pernah berputar kembali.

Hai orang-orang beriman,
bersiap siagalah kamu berkelompok-kelompok
atau majulah bersama-sama
(An-Nisa' 4: 71)

L.O.V.E Looking for Your Love, O'Allah,
begins with the Voice of nature and Eternity of ukhuwwah

Song Title: Aku Rela
Artist: Algebra
Source: Youtube

Friday, April 23, 2010

Sakit

Ya Allah,
Dalam sujud ini..
Sakit..
Perit..

Muslim sejati,
Yg Kau artikan,
Di dalam kalamMu itu,
Masih bukan aku..

Wahai diri,
kenapa kau bukanlah mereka yg terjaga kata2nya?
kenapa kau bukanlah mereka yg manis peribadinya?
kenapa kau bukanlah mereka yg istiqamah ibadahnya?
kenapa kau bukanlah mereka yg memanfaatkan detik2 masanya?
kenapa kau bukanlah mereka yg berfikir hanya utk masalah ummatNya?
kenapa kau bukanlah mereka yg tak meletakkan hati pada keperluan dunianya?
kenapa kau tidak tergolong dlm mereka yg dijanjikanNya syurga?

Ya Allah.....
Sakit yg kurasa akan lemahnya diriku..
Akan ketidakmampuanku..
Lebih perit daripada melihat insan2 kesayanganku,
Jatuh dlm pendustaan dunia.

Kenapa?
Kenapa hatiku,
lisanku,
dan tubuhku..
Tak tersisa hingga padaMu?
Sedangkan dulu,
hati ini,
lisan ini,
dan tubuh ini,
pernah berjanji mencintaiMu?

Ya Allah, maafkan aku...
maafkan aku...
maafkan aku...

Wahai hati yang lemah!
kaukah yg dpertanggungjawabkan dgn jalan ini?
kaukah yg dberi kepercayaan mewarisi legasi Rasul Allah ini?
kaukah yg lancang berkata2 d khalayak, blog, ym malahan fb?
Malah, kaukah yg di dalam hatinya meronta2 membenci jahiliah manusia?
KAUKAH itu?

Sungguh,
Hanya org yg layak saja berada di jalan ini.
dan KAU?
Jangan tanya pd dirimu itu,
Tanyalah pd mata2 yg terlekat d seluruh tubuhmu,
Yg memerhati stp satu amalmu,
Di kala stp saat usiamu berlalu,
Kerna,
Yg akan dibenarkan berkata2 pada HARI itu,
HANYALAH MEREKA.

Ya Rabb.....

Ya Malik.....

Ya Illahi.....

Dalam sujud ini.....
Aku bermohon padaMu dgn serendah2nya...
Bersihkanlah hatiku, lisanku dan tubuhku...
ameen...ameen...ameen...

Friday, January 15, 2010

Tanpa Palestin, apalah ertinya zaman kanak2~

video

Title: Bila Kita Syahid
Source: Permai Irbid@Youtube

Ya Allah,
Dengan rahmatMu aku pohon perlindungan,
Yang Maha Hidup,Yang Maha Berdiri Sendiri,
Yang paling Maha Mengasihani di antara semua yang mengasihani,
Yang paling Maha Pemurah di antara semua yang pemurah..

Ya Allah,
Menangkanlah Islam dan orang-orang Islam!
Ya Allah,
Menangkanlah Islam dan orang-orang Islam!

Ya Allah,
Bantulah kanak-kanak Palestin,
Cukuplah Allah bagi kita,
Dan Dialah sebaik-baik pelindung..

Ya Allah perkenankanlah doa kami..

Ameen~(-_-)