Saturday, May 16, 2009

Episod 1: AKAL vs HATI

Salam sahabat2ku sekalian(^-^)
diri ini ingin bercerita..ceritera chenta hasil nukilan sendiri..

~CINTA DARIPADA HATI BUAT AKAL~

Ada sepasang kekasih, AKAL dan HATI. HATI terpikat dengan AKAL yg sgtla bijak berkata2 disekalikan dgn bukti2 yang sahih lagi logik dan berilmu tinggi tahap 1st class honour degree..bahkan AKAL sekarang ni sedang buat master pulak dan merancang untuk mengambil phD selepas selesai master nanti..wah,sgt bercita-cita tinggi AKAL neh ye.AKAL pulak sygkan HATI sebab HATI ni bkn stakat baik hati orgnya dan suka berhati2 di jalan raya, malah HATI yg satu itula yg sgt memahaminya..AKAL mementingkan study, itu HATI faham,jadi HATI tidak kisah jika AKAL melebihkan urusan belajar daripada dirinya. bahkan HATI sering menemani AKAL pergi ke kedai2 buku, membuat kajian, dll.Pendek kata, di mana ada AKAL ,di situ ada HATI ..Jika dipersoalkan tentang kelakuan mereka, wallahualam, jgn buruk sangka ye kwn2..namun, larangan berdua2an tetap tidak boleh disangkal.La taqrabuzzina,jauhilah kamu daripada zina..teman2 AKAL dan HATI seperti TANGAN, KAKI, MATA,TELINGA dll hanya memandang,mereka tidak diberi nikmat seperti AKAL yg boleh berfikir,mereka tidak mempunyai kemampuan memahami seperti HATI..tetapi mereka akan mempunyai suara saat seluruh umat manusia ditimbang amalnya kelak..

Pada satu petang yang indah, disebabkan HATI amat berhati-hati melintas, AKAL terpaksa menurut HATI menggunakan jejantas. Lalulah mereka pada seorang gadis muda dengan anak kecilnya,compang camping pakaiannya dan secawan plastik ditadah meminta simpati masyarakat. Apabila anak kecil itu terlihat AKAL, bersinar-sinar matanya(hensem sgt kut) lalu dia menghulurkan sekuntum bunga pada AKAL, bunga yang dipetik entah dari mana. Terlihat muka gadis kecil itu meminta simpati. Namun, AKAL terus berlalu tidak melayannya apatah lagi mengeluarkan sekeping dua syiling.

"Mudanya si ibu." terpacul perkataan itu daripada mulut HATI. AKAL yang mendengar menyambung, tetapi lebih kepada kritikan. Katanya masih muda tp tiada usaha langsung untuk mencari duit,hanya tahu mengemis.

"KAL,mungkin wanita itu baru sahaja kehilangan suami," HATI cuba memahami keadaan wanita muda itu, tidak berniat mengutuk pun tadi.

"Betulkah begitu?Kita mana tahu, ada kemungkinan suami dia tinggalkan dia. Ntah2, si anak pun tidak tahu asal usulnya." sangkal AKAL.

"KAL sendiri kata kita tak tahu, so KAL pasti ke ayahnya tak ada?" pandai pulak HATI memulangkan paku buah kerasnya.

AKAL berfikir sejenak, "Kalo TI nak tahu, 51.1515%* statistik mencatatkan(dah mule dah keluar bukti2 dia tuh) perkahwinan muda disebabkan oleh keterlanjuran anak luar nikah."

Lama HATI berdiam sebelum dia berkata, "Jadi KAL, jika TI yang menjadi si anak itu, adakah KAL akan menolak hati TI sebagaimana KAL tolak bunga si kecil itu?"

jengjengjeng..

dcni apa yg diri cuba sampaikan adalah kenapa hanya memikirkan facts spt status,rupa dsbgnya?kenapa hati tidak diambil kira?itulah beza AKAL dan HATI..AKAL itu logik,tp HATI itu fikirannya lebih mendalam..bg AKAL, sesuatu itu dilihat dengan mata kasar,tp penglihatan HATI adalah lebih daripada itu..
wallahualam(^-^)

*hanya sekadar rekaan.hehe

14 comments:

  1. salam syira.. bgus artikel ni.. moga bakat mengarang ini dpt d manfaatkn sepenuh nya.. moga 'akal' dan 'hati' dpt bersatu menjadi generasi Rabbani yg menyumbang pd pembanggunan ummah kelak.. aina syg syira~ jge diri..up date aina klu ade cite baru!

    ReplyDelete
  2. baek<(^0^) versi AKAL n HATI ade ag..tggguuuuu~hehe
    syira pn syg aina gak*blushing2*
    nt kite g welli,same2 jge sesame sindri k;)
    yok tebang2~

    ReplyDelete
  3. ape yg terjadi kepade CINTA DARIPADA HATI BUAT AKAL?

    ReplyDelete
  4. haha.akhirnya kluar gak blog kamu sendiri kan..hehe..

    ReplyDelete
  5. ape jadik pas ayat last HATI 2 ke?
    or semenanye nk tnye ape kaitan tajuk tuh ngan cite neh?

    2la psl,lme sgt pikir..bertaun2 kut.kiki

    ReplyDelete
  6. Salam Syiro!!!!
    Huaaaaaaaa.. sy suke article ni! Best Best Best!!

    ReplyDelete
  7. salam Aisyah!!(^0^)
    heee..tenkiu2(^-^)
    alhamdulillah,idea mencurah2.smpi ke ldg gandum~kiki;p
    nape ek xpat bukak link blog aisyah?

    ReplyDelete
  8. shiro..
    waiting 4 the next....
    he2..selamat bermujahadah

    ReplyDelete
  9. salam,

    SyiRA!! KeeP on WritING!!!

    Moga Istiqamah dlm berblog utk beamar MA'aruh, Nahi Mungkar..

    [berusaha utk jd soleh & berusaha utk menyolehkan orng lain..]

    KUDOS!!!

    Wallahualam

    ReplyDelete
  10. salam.
    omg!!!!best la syira....
    tu pasal kamu dilantek jadi kaunselor saya...
    hihii...=p

    ReplyDelete
  11. salam syara(^0^)
    insyaAllah~
    btl,diri sindri byk khilafnye ag..

    ReplyDelete
  12. salam fatin\(^0^)/
    hahah..
    kaunselor xbetauliah neh.kiki;p

    ReplyDelete
  13. nice entry..keep it up gurl~~

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.