Wednesday, July 22, 2009

Episod 3: Kelaziman boleh membunuh bukan?

Wah, bersemangat sungguh ku menulis ag..cptnye entry baru..huhu
tp ade mesej yg xsepatutnye pd cerite AKAL dan HATI yg memakse2 diri ni tuk mengarang continuation cite neh..
Ambillah pedoman, insyaAllah..

~AKAL itu adalah akal, HATI itu sememangnye adalah hati.~

AKAL
memasang radio.

Mendengar celoteh dalam bahasa Cina, AKAL mengubah siaran.

Mesti Minda yg tukar2 neh.

Seringkali apabila dibuka radio di keretanya itu, siaran yang sama kedengaran. Biasalah, adik bongsunya yang sering dijemput dan dihantar pulang ke tuisyen itu meminati bahasa cina. Mempraktiskan apa yang dipelajari katanya. Terasa ingin disuruh sahaja membawa kereta sendiri, namun masih tidak cukup umur pula. Hendak mengharapkan mama dan papa, mereka sibuk dengan kerja di pejabat. Lagipun, kampus AKAL dekat sahaja dengan rumah.

Kedengaran pula alunan ayat Al-Quran. AKAL menukar channel lagi.

"KAL, kan elok dengar IKIM tuh."

"Yela2." Pantas tangan AKAL menekan butang Back.

"Puas hati?" Dipaling ke tempat duduk sebelahnya, memastikan gadis itu tersenyum. Tetapi, tempat duduk itu kosong.

Aku bermimpi rupa2nya.

AKAL mengeluh, diusap matanya berkali2. Mungkin mengantuk.

AKAL memasuki kampus UiTM dan memarkir kereta. Sampai sahaja di hadapan pintu apartmentnya, AKAL tersenyum. Teringat akan pesanan HATI akan kewajipan memberi salam. Panjang lebar HATI menerangkan sebab musabab memberi salam ke rumah. Namun, senyuman itu berubah kelat.

"Assalamualaikum."

"Waalaikummussalam." Lambat teman serumah AKAL menjawab. Mereka sedang asyik bermain video game.

"Wah, ni game baru ke? Aku nak join." belum sempat melepaskan penat, AKAL tertarik pula untuk menyertai teman2nya itu. Sekelip mata dia sudah bersila di hadapan televisyen memegang controller.

"Kut ye pun pergila tukar baju tuh dulu." Teman serumah AKAL yang hanya menjadi penonton sejak tadi menegur. Tetapi tiada respons daripada AKAL.

"Weh, ko dengar x?" Sebijik bantal kusyen melayang mengenai kepala AKAL.

"Hah, dengar ape?" AKAL mengusap kepalanya. (kes boleh teleng neh)

"Pergi tukar baju tuh."

"Oh, aku ingatkan suara HATI tadi." perlahan suara AKAL, tetapi boleh dapat didengar oleh teman2nya. Tanpa bersuara, AKAL berhenti bermain lalu menuju ke biliknya. Mereka yang berada di ruang tamu pelik dengan perangai AKAL pada petang ini, kelihatan sangat berserabut.

AKAL mengeluarkan telefon bimbit dari poket seluarnya. Skrin telefon dibelek.

Pada waktu begini, kebiasaannya dia sering berbalas mesej dengan HATI. Macam2 akan diingatkan oleh HATI apabila dia sudah pulang daripada universiti- ditegah terus tidur, bermain game atau melepak bersama kwn2 dan macam2 lagi. Kata HATI utamakan solat dan bersihkan diri terlebih dahulu, pesanan untuk makan pun tidak dilupakan. Persis seorang ibu. Di waktu awal perkenalannya dengan HATI, lagak HATI itu kurang disenangi. Iyela, disebabkan AKAL merupakan anak sulung, dia tidak pernah disuruh membuat itu ini di rumah, tentang solat pun AKAL belajar di sekolah. Bukan HATI tidak pernah dimarah, tetapi HATI bijak mengambil hati. Lama-kelamaan AKAL suka dilayan begitu, terasa dirinya diambil berat, tidak seperti di rumah.

Solat dululah..
*****

"Ya Allah, Kau siramilah hatiku dengan kasihMu.. Hidupkanlah jiwaku mengingatiMu.. Basahkanlah bibirku menyebut namaMu.. Ringankanlah anggotaku mentaatiMu.. Jangan Kau tarik nikmat cintaMu ini dari hambaMu yang hina ini, ya Allah. Jangan Kau tarik nikmat cintaMu ini dari hambaMu yang hina ini, ya Allah. Jangan Kau tarik nikmat cintaMu ini dari hambaMu yang hina ini, ya Allah. Dan tetapkanlah hatiku untuk terus mencintaiMu, seikhlasnya, setulusnya dan setinggi2 penyerahan- ketenangan yang abadi cukup dengan hanya cintaMu. Sesungguhnya, tiada cinta yang sebenar-benarnya kekal melainkan cintaMu.. Amin ya Rabbal alamin."

HATI melipat sejadah. Terasa tenang di dada. HATI tidak dapat menafikan kadangkala menitis air matanya teringatkan AKAL. Ingin sahaja ditaip mesej menanyakan khabar AKAL, tetapi ditahannya. Tak kan berakhir semua ini jika dia terus menerus melayan perasaan.

"ATI, meh makan meh." Kedengaran suara ummi memanggil daripada ruang tamu. HATI tersenyum.

Di kala aku leka ya Allah, Kau suluhkan cahaya dalam hidupku. Syukur, aku masih ade ummi, abah dan adik-adik.

HATI menyertai ahli keluarganya yang sedang asyik bergurau senda di meja makan.

"Okeh, meh bace doa." Semua ahli keluarga bersedia menadah tangan untuk berdoa ketika si kecil bersuara.

"Nak bace!" Tangan gadis kecil itu diangkat setinggi mungkin.

"Iye? Adik hafal dah?" Anggukan laju diterima sebagai jawapan.

"Bismillahhirrahmanirrahim.. Subhanallazi sakharalana.."

"Eh2, itu doa naik kereta la Adik." HATI memotong.

"Hah?? Yeke?" Adik melopong. Pecah ketawa semua orang. HATI ingat lagi, dulu doa itula yg diajar pada Adik ketika baru sahaja pandai bercakap. Sampai sekarang melekat dan menjadi kelaziman dibaca Adik bagi mana2 doa pun. Bahkan lagu bacaan doa menaiki kenderaan didendangkan berkali2 tanpa si kecil itu merase jemu, dan lagu itu jugala diberikan pada AKAL. Kebudak2an bukan? Tetapi comel. (betul3)

AKAL lagi.. Nasi disuap perlahan.

Sesudah makan, seperti biasa, HATI adik beradik menghadap televisyen.

Xde cite lain ke?Asyik cinta je.. HATI mengomel sendirian, namun, ditonton jua memandangkan rumahnya tidak memasang langganan Astro. Ini kerana ummi dan abah bimbangkan penyakit media yg semakin membarah dlm dunia globalisasi sekarang (ade ape dgn globalisasi?huh). Bagaimanapun, siaran TV3 tetap menjadi pilihan, there's no better choice...

Mata HATI ditumpukan pada kaca tv.

*****

AKAL sudah selesai mandi. Dia membelek telefon bimbitnya sekali lagi.

Ahh, tensionnyer! Telefon itu dibaling ke katil. Ketika sedang berpakaian, kedengaran bunyi menandakan mesej masuk.

TI!

Gopoh AKAL bersiap lalu terus mencapainya di kepala katil.

ABG AKAL BUSY TAK?
-MISS MATA

Handphonenya itu dilempar semula ke katil. Lain yang ditunggu, lain pula yang datang. Semenjak berita tentang dirinya kembali 'single' tersebar di universiti, ada sahaja mesej entah dari mana diterimanya.

Rimas.

Dulu, dia tidak begini. Mana2 perempuan akan dilayannya, baik yang ingin berkawan ataupun sudah diketahui awal2 ada udang di sebalik mee goreng (hehe). Mungkin betul kata teman2nya, cinta HATI telah mengubahnya. Dia lebih faham akan tujuan dan maksud sebenar kehidupan, tiada gunanya berfoya2 dan bersuka ria sehingga lupa asal usul dan orang keliling. AKAL membiarkan sahaja tanpa membalas. Dihenyak tubuhnya pada tilam.

Terpandang sahaja majalah, dia mencapai tangan. Tetapi terhenti.

Bayangan HATI kembali lagi. Terngiang2 suara gadis itu. AKAL bingkas bangun. Dia pasti dia perlu sibukkan dirinya dengan sesuatu.

Ya, study!

Bergegas AKAL ke dapur membuat air kopi kegemarannya kemudian kembali ke bilik, duduk di meja tulis.

"TI tak kisah ke temankan KAL pergi library?Each time kite keluar pulak tu."

"Tak kisah."

HATI yang sedang asyik mencari buku untuk AKAL berhenti seketika apabila AKAL di sebelahnya senyap, masih menunggu penjelasan.

"TI betul2 tak kisah. Rajin KAL buatkan TI sangat sangat bersemangat untuk belajar. Allah tak pandang kejayaan atau kegagalan, tetapi Allah mengira setiap zarah usaha kita itu. Banyaknye pahala KAL.. Sampai TI pun kadang2 jealous." HATI memberi penerangan kepada AKAL yang tampak kurang yakin dengan jawapan tadi.

"So, TI nak tiru macam KAL. Nampak KAL rajin buatkan TI nak jadik rajin jugak. Ape salahnye TI temankan KAL kan?" AKAL tersenyum mendengar penjelasan gadis itu. Kebanyakan gadis yang dikenalinya sebelum ini suka mengikut telunjuknya, tetapi HATI lain. Ada pendirian dan pegangan sendiri.

"Kat bilik KAL study jugak?"

"Eh, semestinye!"

Ahh... Hampir2 AKAL menolak barang2 di atas mejanya jatuh ke bawah.

*****

Dirasakan tidak selesa, HATI berkalih ke kiri. Kemudian, ke kanan pula. HATI menggenggam erat telefon bimbit di tangannya. Dia dilemma.

Hantarlah mesej.. Bisikan halus itu kedengaran lagi.
Ala, satuuu aje.. Pastu stopla. HATI merenung telefon di genggamannya.
Bukannye rugi pun, murah aje.. 1sen je pun. Kau tak buang AKAL drpd 8pax lagi bukan? Perlahan jari-jemari halus itu menekan keypad handphone..

SALAM KAL. KAL SEHAT?
TI HARAP KAL PAHAM..
JGNLAH DSEBABKN TI KAL SEDIH
BUKANNYE TI XSUKE AKAL
TAPI BUKAN INI CARANYE..
KALAU ADE JODOH, ADELA KAL..

Kalau ade jodoh? HATI terhenti daripada teruskan menaip.
Kau biar betul.. AKAL yang hebat, pujaan ramai tuh, sayang sgt2 kat kau. Pastu kau sanggup hilang dia?
Ayat tadi dipadamkan. Diganti pula dengan

TI TAHU TI AKAN RASE SYG TGGLKN KAL.
TI NAK KAL TAHU, TI AKAN TUNGGU KAL.
KAL AKAN TGGU TI?

Astaghfirullahalazim.. Cepat2 HATI beristighfar dalam hatinya apabila menyedari dia semakin galak menaip mesej. Dibatalkan mesej tadi dan disembam mukanya ke bantal. Air mata itu mengalir lagi, tidak pernah kenal erti kering...

"ATI..." Lembut suara itu menyapa di muka pintu bilik.

"Ummi..." Ummi terkejut melihat bengkak mata HATI ditambah dengan sedunya. Ummi memeluk HATI, cuba menenangkan anak sulungnya itu. Dia terpandang bantal yang basah.. Anakku, terlalu sakitkah? Ummi tahu perihal perpisahan HATI dengan AKAL. Hati ibu mana yg tidak luluh memandang anak yang dikandung merana. Tetapi ummi yakin janji Allah itu adalah pasti. Biar sakit sekarang di dunia, asalkan bukan di akhirat nanti. Ummi menunggu sehingga esakan HATI reda.

"Esok ummi ade program dengan anak usrah ummi kat uni. ATI ikut nak?" HATI mengangguk perlahan. Apa yang terbaik adalah mengikut kata2 ummi buat pada masa ini. Hati dia ini, terkadang terase kuat, terkadang terase lemah.. HATI memejam mata, lena diusap kepala dipangkuan ummi. Tenang...

*****

ABG TAKDE BUAT APE2 PUN.

OHH.. NAK MINTAK TOLONG NI.

TOLONG APE?

SAYE NAK PEGI KEDAI BUKU...
NAK BELI BUKU RUJUKAN UTK ASSIGNMENT,
DUE ESOK NI.
TAPI TAKDE ORG TEMANKN...
ABG KAL ADE KERETA KAN,
BOLEH TLG TEMAN?

Senyap.

BOLEH.

Butang 'send' ditekan.

*****
blom abes lg;) mungkin pasni last.mungkin..

AKAL=akal; HATI=hati
NCIK AKAL
=terer study
=berpikiran logik
=perlukan bukti
=menolak perkara ghaib
=xsensitip

Sang akal
=digunekan utk mproses n menyimpan maklumat (or ngan kate laen topup ilmu a.k.a. blaja)
=sains,math
=merasionalkan sesuatu
=existence of feelings or emotions bukan keje akal

CIK HATI
=penyayang
=sensitip
=berbelah bahagi
=kuat

Sang hati
=perasaan tuh dtg drpd hati
=emosi pun same
=mmg berbolak balik
=kita berazam or beriman dengan hati.org kate kuat imannye or kuat azamnye..hati perlu kuat tuk pertahankan ape yg kite azamkan n ape yg kite percaya..

Tak berpijak pada bumi yang nyata
Wah, ayat bm neh best2 belake.. tak berpijak pada bumi yg nyata.

Kalo dunia skang neh, ape semenanye yg nyata tuh?

"Ntahla.." Lemah longlai je org jawab bile kite tnye.

Ape cite best skang neh ek?

"Uih, ko tak tengok ke?? Alahai ruginye... Best.." Potpetpotpet meluru2 cam peluru bepandu bersuara.

Yg pasti, stp org skang neh mmg kejenye dok tengok tv. Macam2 ada~ Ade cite pasal org berebut harta pusaka, cite psl laki bini gaduh, cite pasal org berfoye2, cite psl mat pit, mat rempit dll.. Ade orang pernah kata, nak tgk budaya sesuatu masyarakat, tgkla pd movie dorg.. Sb katenye mana lagi direktor2 kat luar sane tuh nak dapat idea wat filem kalo bukan drpd pengalaman dorg.

TAPI jgn lupa, manusia ini akal fikirannye hebat2 blake, kreatif n inovatif. Kreatif n inovatif mengkorupsikan masy skang ngan mende yg xwujud/mende tuh kecik je tp diperbesar2kan plak.. Cthnye, iklan2 terrorist dikaitkan ngan org berserban, berhijab, bertudung, dsbg.. Tibe2, satu dunia ni pandang Islam=terrorist.

"Do your religion holds the belief of killing as a solution?" adela 2 3 org betanye pdku. Hurm...

Tgk,iklan2 tuh ditayangkn kat tv sluruh dunia, xkire org duduk kat ceruk mne pun. Globalisasi itu, sememangnya global...

Jadi,ape semenanye rupenye/keaadaan bumi yg nyata neh?
Adakah anda pasti?
Dunia ini? Hanyalah pentas lakonan manusia..
Tapi akhirat? Tiada lakonan, yg tersembunyi akan di'CCTV'kan, tayang balik depan semua.. Baik atau buruk akan ditimpal. Setiap inci, sentimeter, milimeter, ape lg yg lebey kecik..sekecil2 zarah tuh, Allah akan kire..
Wallahualam~

Betul x neh kebiasaan boleh mbunuh?
Apela sgt rindu pd manusia neh.. Sampai rse nak pecah je jantung tanggung, menangis smpi bengkak2 mate.. Sampai xbleh study? Nk lepas tension, pompuan lain yg dilayannye..

Adekah hilangnye satu je mende yg dsygi dan dihargai means hidup ini dah tak bermakne? Tiada gunenye study, tiada gunenye bergumbira, tiada gunenye amek peduli perasaan org lain termasuk keluarga kite sendiri. Tiade gunenye hidup?? Korg silap! Percayelah..

Bayangkan- Sebelum neh kat mesia mkn nasik smpi 6kli sehari.. Tp bile kat oversea, mkn nasik SEKALI jek sebulan??- Penggemar2 nasik kat luar sane tuh meti dah geleng2 tarik2 rambut.. Okeh2, amek contoh laen plak. Berhenti main game ok? "Eh,takbleh2.."
Sebab ape? Dah bese..

Erm,cane ngan dadah? Mula2 nak cuba, tp lame2 terbiasa. Kebiasaan yg menggiankan.. Kebiasaan yg juga membunuh. Tapi tuh sakit fizikal je.. Macam mane dengan dalaman, sang rohani?? Bile kite asyik terbaring meratap kerinduan sepanjang masa, ketahuilah, semenanye semangat kite telah mati.

Nah, kelaziman membunuh bukan?

Astaghfirullahalazim, Auzubillahiminash syaitanirrajim
"Aku memohon keampunan dari Allah yang Maha Agung."
"Aku berlindung dengan Allah daripada syaitan yang direjam."

Syaitan neh mmg xjenuh nk ushar2 manusia tuk join jadik geng dorg kat 'sane' nt..
mne yg hati lemah, die mulela cucuk2.
mne yg iman xdok, die xyah nak cucuk2 dah.. cakap sket je dari jauh (siap baring2 n menguap2 ag), org kate cam petik jari.
Ha, nak tahu. Bisikan syaitan neh sifatnye bersembunyi.. Tapi, once kite sergah die, ngan beristighfar or ta'auz (auzubillah), insyaAllah dlindungi Allah drpd dorg. Sejahat2, sehina2 dorg pun, dorg sgt2 takut ngan Allah..
Mau tgk depa belakon? Meh2 tgk link neh http://www.youtube.com/watch?v=oMZo5Wp3WBE
Jgn lupe tgk related videos ek(^-^)

Sape2 yg dh tgk,
Bestkan video tuh? Mmg baguihla org yg wat video tuh..
Tapi,nape kita puji org aje. Kite neh dh baguih lom? Hanya diri kita sindri yg tentukan..
Kuatkan HATI, teguhkan IMAN.. Bknnye sng,tp bukti2 dan facts mengatakan "xmustahil". insyaAllah~

6 comments:

  1. syg..bestnya u ade bakat menulis novel..dulu i pernah try..tp sekerat jalan je..then malas da..

    tulis lagi!!!suke2...

    tabahnya hati...tapi..hati beruntung..

    ade akal yg setia..

    mengalir lagi airmta bace entry ni...aisshh

    ReplyDelete
  2. eh,xdela bese2 aje.
    idea tuh dtg bkn dr diri sindri
    drpd Allah empunye otak neh;)

    a'ah,bruntung kan?
    even HATI tuh lemah jugak bab cintan2 neh,tp dlm HATI tuh stil ade cinta laen.cam cinta ummi, abah, adik, Allah, dll.. ibu mane xsyg anaknye? even anak die buat salah,si ibu cube selembut mungkin nasihatkn. tegur2 jela mampu, xbleh pakse wat mende yg org xpaham, nt laen jadiknye. sb tuh pilihan diletakkn kat tgn HATI. Even HATI selalu berbolak-balik n HATI ni jugaklah yg diserang 'pakcik syai' or 'uncle tan', tp at the end hati xkalah bukan? Carenye? Stand based on Al-Quran dan sunnah bile wat sumthing. Percaye. IMAN.

    same gak cam hati kat dada kite neh,
    hati neh xcantik n rosak kalo xde iman.. telanjur sket je, even mengumpat, jap je dh bertompok2 hitam hati kite tuh.jadik keras. puas CIK HIDAYAH ketuk2 tp xde org jwb sb tuan rumah kat dlm xpat denga.

    AKAL mmg setia bukan? Selalu ikut cakap HATI kan? Tapi(jeng3)
    AKAL salah. Kalo HATI tgk AKAL skang, marah xtentu pasal, masam memanjang, layan aweks lain, xke HATI kecewa? HATI tak penah ajar sume tuh. AKAL masih tak paham HATI.. Dahla AKAL xyakin kat Ummi HATI(Ummul Kitab aka Al-Quran)

    Same gak cam akal kite neh.akal tuh kan xleh pakai kalo nak paham mende2 yg org xnmpk neh..mende2 psl hati,perasaan,mende ghaib,dll..btl x?

    laen org laen pendapatnye psl cite neh.
    no spesifik conclusion..even cite pape pun,sume org pikir laen2.
    kesimpulan n penerangan ak kt atas neh mgkin ade yg terpikir ade yg x.n ade yg dpt pikir lebey hebat drpd ape yg dorg tepikir skang bile dorg bace 10 taun akan dtg..or,budak kecik plak tibe2 ckp sumtin yg kite yg dh tua bangka neh xpnh pikir pun..kan2?

    comment tuk cikkumbang n sume including diri neh(^-^)

    kalo sedey meh dtg blek ak
    bwk mknn yek.
    hehe;)

    ReplyDelete
  3. salam..
    stu cerita yg sgt baek..
    tp prlukah stu ppisahan tjadi?
    tdkkah kte seolah2 myktkn dri?
    itukah islam.?
    knpe xdubah cre bcinta?
    mcm kuar bwk mahram, sms nsht, ajak g kuliah agme n byk ag bnde baek...
    salah ke?
    cinta itu xsalah, org yg bcinta itu yg slalu merosakkn nye..=)

    ReplyDelete
  4. salam(^-^)
    time kaseh byk2 komen
    bleh tau salah silap=)
    okeh,biar diri neh explain..

    tak,agama islam i2 sindri xmyktkn.cam ncik azraei ckp,"manusia yg merosakkn".iye,zmn globalisasi skrang ni yg menyebabkn Islam itu nmpk asing.
    diri ni xpnh terniat bg pndgn camtu psl islam kat org laen..
    jika btl 2 yg org tpikirkn,mtk maap sgt2..ape yg baek tuh dtg dr Allah,manakala yg buruk i2 dtg dr diri sindri..

    prsn cinta i2 mmg xslh,tanpa rse cinta dlm hati, kite xdpt pupuk hbgn famli,kwn2,suami istri dll..
    xdnafikan,cinta sesame bkn sejenis 2 fitrah.
    n mmg btl,mahram temankn,contact tuk nsht jdik peringatan or ajak wat mende2 baek(mungkin jugak ubah ssorg jadik baek) dll..yg penting,niat bkn?

    Tp hadis mengatakan,mende yg xbaik i2 adlh sesuatu yg mdatangkn getar dlm diri..
    jika i2 adalah getar hati sb kasih yg menggunung tggi,nape xdirasakan getar yg same pd cinta Allah..cinta manusia ini telah mendahului cinta pd Allah,mungkin menghalang dr mengejar cinta Allah..

    diri ini jugak masih sorg manusia.
    n pecaye selagi akad i2 xtermeterai,slagi i2 mata,lisan,pendengaran,akal & hati ini ditujukan pdNya..

    mungkin ade yg tetap hatinya,
    tp ade jgak yg riso kalo bkn cinta Allah yg jadi sglenye,lebey dr famli n si dia.
    "Aku mencintaimu kerana Allah"
    Lafaz yg mgkn mudah dkatakn,tp ssh dlaksanakn..supaya cinta manusia 2 xmenutup mata kita pd cinta kita pdNya.
    "Lataqrabuzzina",i2 disuruh olehNya,yg dlisankan sbgi cinta yg plg utama.jd mane satu nk diikut,cinta manusia atau cintaNya.jika "aku mencintaimu kerana Allah",jadi suruhanNya akan didahulukan..

    cane pun,hanye Allah je yg tahu ape dlm hati neh..
    xde salahnya cinta,cuma pd sape tumpuan cinta tuh,i2 yg perlu diamek kire.
    wallahualam..
    (^-^)

    ReplyDelete
  5. salam..
    jwpn yg sy cri2..maseh ya..
    org mude skg ptt taw bnde ni..
    apkn daya rmi da accidnt..

    ingin mndptkn pndpt kamu..stu situasi ni..
    Akal:seorg laki yg sderhana n sempoi idup nyr.bpgg pd agme pnduan idup nyr
    Hati:seorg gurl yg mnis org nyr. btudung labuh.baek akhlak nyr

    dimulai cete,Akal n Hati bkwn melaui org tgh..
    dr ctulah bmula episod knl mngenal..
    mereka hnye bhubg dlm sebulan bgaikn bley dkre dgn jari..hnye mlalui sms..
    komunikasi mrk mereka hnye skadr btnye kabr, btukr pndpt, n ingt mngingati.

    tp pd suatu hari, si Hati ingn mngundr dri kerna at nyr telah tsentuh ngn Akal.
    mreka trus mnamatkn psahabtn ats pmntaan Hati.

    persolan nya Knpe perlu dputskn pershbtn?
    apkh salah Akal dperlakukn bgitu?
    adkh salah trus bkwn sdgkn mrka mnjge adab2 bkwn?
    Akal kbingungn...

    ReplyDelete
  6. salam(^-^)

    ha,sblm tuh,nak tnye..
    psahabatn?apa mksud pshbtn ye?or yg lebey spesifik pshbtn llki-pompuan?(kalo pompuan-pompuan/llki-llki a.k.a. bkwn sejenis mmg laen sgt999999x)

    bg diri ni,pshbtn pmpn ngan llki tuh gaya lepak2(mcm percakapn dll,bkn lepak kat mne2 tmpt ye),tlg2,hormat prasaan/pendapat kite(bile kite sedey,kalo kwn llki kite tuh nk sedey gak bleh ditrime sb dorg kwn kite),dll..
    mcm2 lg pndngn org laen tuk pshbtn llki-pmpn neh yg lebey kurang jugakla,mungkin ade yg totally laen..mksud bkwn tuh..hurmm..bkwn lah ape lg kan,xleh nk define.

    TAPI

    cane pun kite define,sume yg dsebutkn tuh kite wat sb prsn syg sbgi sorg kwn..
    skang neh dh jadik laen,gurl yg dcitekan tuh dh tercuit prasaan syg YANG LAIN kt si llki.

    prasaan syg yg laen neh la yg wat sang syaitan suke cucuk2..blehkah diri ni bertanye jike si llki pun dh terusik hatinye ngan pmpn tuh?rsenye jwpnnye mesti ya.kalo x,xkanla pmpn tuh mtk stop..pshbtn yg telah jadik sgt istimewa pd hati pmpn n llki tuh hanye mengundang rase "tak cukup sekadar berkawan sahaja","macam mane kalo ade org laen masuk line b4 aku","agak2 apela yg dia buat sekarang ni agak ye?nak msg ke xnak,kolla.eh,xleh2.tp sekejap je(sikit2 lme2 boleh jadik bukit)",dll..btl kan?hati neh dicucuk2 ngan mcm2 pikiran/prasaan..if org yg kuat imannya,die akan ckp "ckupla bkwn","tawakal2,Allah tahu yg terbaik utk kite","sabar2,dah kahwin nt xpayah kol2 or msg2"..ha,kalo dh suke same suke,ape slhnye msuk meminang?okeh2,out of topic.tp btl,prasaan tuh jadik sgt2 laen..bagaimana kalo iman xkuat?xsume org bleh..mgkn pmpn tuh riso die xleh.mgkin..

    mgkn jugak,bg pmpn tuh sblm hati die ter'dicurik',baek die mengundur..sb dlm hidup ni,kite kene kejar akhirat(utama) tp jgn lupekan dunia(side kick)..mksdnye tugas utama kite adlh mengingati Allah,pemilik hari pembalasan nt..bile kite dah dok terengat llki tuh(terusik ok lg, tp bile dh ter'dicurik' parah aih),bagaikn mengganti ingatan kat Allah dgn mende laen.lgpun,ade firman Allah,kalo amalan manusia xdicatat oleh malaikat kat bahu kanan,malaikat kiri kena catat..

    okeh,neh prediction tuk pmpn tuh je..hati org xde sape yg tahu,manusia ni laen2.

    tp btl,jika si llki ade hati kat pmpn tuh,ape slhnye msuk meminang?diikat ngan nikah kan lebey baik..

    wallahualam~

    ReplyDelete

Note: Only a member of this blog may post a comment.